Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Qantas: A350 do projektu Sunrise nabiera kształtów w Tuluzie (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

A350-1000ULR linii Qantas, który ma zrewolucjonizować podróże długodystansowe, jest już w końcowej fazie montażu w fabryce Airbusa w Tuluzie. To ważny krok w realizacji historycznego planu uruchomienia lotów non stop między Australią a Londynem i Nowym Jorkiem znanych pod nazwą Project Sunrise.

Nowa era w lotnictwie długodystansowym

Qantas i Airbus opublikowali pierwsze zdjęcia A350-1000ULR (Ultra Long Range), po ukończeniu kluczowych etapów produkcji. Zmontowano już wszystkie główne elementy konstrukcji — przednią, środkową i tylną część kadłuba, a także skrzydła, statecznik i podwozie.

W najbliższych dniach samolot zostanie przeniesiony do nowego hangaru, gdzie zostaną zamontowane silniki oraz przyrządy testowe. To przygotowanie do serii intensywnych testów w locie, które rozpoczną się na początku 2026 r.

Najdłuższe komercyjne loty na świecie

Nowe A350-1000ULR umożliwią uruchomienie najdłuższych rejsów pasażerskich na świecie, łączących w sposób bezpośredni wschodnie wybrzeże Australii z Londynem i Nowym Jorkiem. Loty będą trwały nawet do 22 godzin bez międzylądowania.

Taki zasięg możliwy jest dzięki dodatkowemu zbiornikowi paliwa o pojemności 20 tys. litrów, umieszczonemu w centralnej części kadłuba, oraz szeregowi ulepszonych systemów pokładowych. Cały projekt został opracowany z myślą o komforcie i dobrym samopoczuciu pasażerów podczas wyjątkowo długich podróży.

Bezpośrednie połączenia pozwolą skrócić czas podróży nawet o cztery godziny w porównaniu z obecnymi trasami z międzylądowaniem.

Dziedzictwo „Double Sunrise”

Nazwa Project Sunrise nawiązuje do historycznych lotów Qantas z czasów II wojny światowej, znanych jako „Double Sunrise”, podczas których samoloty pozostawały w powietrzu tak długo, że załogi obserwowały wschód słońca dwa razy w trakcie jednego rejsu.

Nowy poziom komfortu pasażerów

Prezes i dyrektor generalna grupy Qantas, Vanessa Hudson, podkreśliła, że postępy w projekcie przybliżają linię do realizacji wizji przełomowych podróży międzykontynentalnych. - Ze względu na położenie geograficzne Australii, Qantas od zawsze przełamywał bariery w lotnictwie. Project Sunrise nie tylko pokona tyranię odległości, ale też całkowicie zmieni sposób, w jaki nasi pasażerowie podróżują po świecie. Loty te skrócą czas podróży nawet o cztery godziny i zmienią doświadczenie długodystansowych rejsów, dzięki rozwiązaniom naukowym minimalizującym jet lag i poprawiającym samopoczucie – powiedziała Hudson.

Kabiny samolotów zostały zaprojektowane od podstaw we współpracy z australijskim projektantem Davidem Caonem oraz zespołem naukowców z Charles Perkins Centre przy Uniwersytecie w Sydney. Wśród ekspertów znaleźli się także specjaliści od snu, którzy opracowali systemy oświetlenia i harmonogramy posiłków mające ograniczyć skutki zmiany stref czasowych.

Pasażerowie będą mieć do dyspozycji również dedykowaną „Strefę Dobrego Samopoczucia” przeznaczoną do ćwiczeń, rozciągania i nawilżania organizmu. Przestrzenie te będą wyposażone w ekrany z zalecanymi ćwiczeniami, które pomogą zwiększyć przepływ krwi i poprawić ogólne samopoczucie pasażerów, a także samoobsługowy bar z przekąskami. Nowe A350 poprawią również ogólną jakość powietrza dzięki filtrom HEPA wyłapującym 99,9 proc. cząsteczek i odświeżającym powietrze pobierane przez pasażerów co 2-3 minuty. Samolot będzie mieć całkowitą liczbę miejsc wynoszącą 238 foteli, najniższą w porównaniu z jakimkolwiek innym A350-1000, który jest obecnie w aktywnie służbie.

Start lotów w 2027 roku

Pierwszy z 12 zamówionych samolotów A350-1000ULR ma zostać dostarczony w pod koniec 2026 r., a pierwsze komercyjne loty w ramach projektu Sunrise zaplanowano na pierwszą połowę 2027 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT. Kolejny nowy MAX po pierwszym locie technicznym

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Kolejny nowy MAX po pierwszym locie technicznym

Piotr Bożyk 07 listopada 2025

Internet od Starlink na pokładach British Airways

Pasażer i linie lotnicze

Uzbekistan Airways wykorzystują opcje na B787-9

Pasażer i linie lotnicze

Uzbekistan Airways wykorzystują opcje na B787-9

Piotr Bożyk 08 listopada 2025

Zobacz również:

Qantas podwoi podaż lotów Perth – Rzym

Pasażer i linie lotnicze

Qantas podwoi podaż lotów Perth – Rzym

Mateusz Kieruzal 06 września 2025

Linie Qantas zamawiają kolejnych 20 airbusów A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszy airbus A321XLR dla Qantas

Biznes i przemysł

Pierwszy airbus A321XLR dla Qantas

Mateusz Kieruzal 30 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

LOT. Kolejny nowy MAX po pierwszym locie technicznym

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Kolejny nowy MAX po pierwszym locie technicznym

Piotr Bożyk 07 listopada 2025

Internet od Starlink na pokładach British Airways

Pasażer i linie lotnicze

Uzbekistan Airways wykorzystują opcje na B787-9

Pasażer i linie lotnicze

Uzbekistan Airways wykorzystują opcje na B787-9

Piotr Bożyk 08 listopada 2025

Zobacz również:

Qantas podwoi podaż lotów Perth – Rzym

Pasażer i linie lotnicze

Qantas podwoi podaż lotów Perth – Rzym

Mateusz Kieruzal 06 września 2025

Linie Qantas zamawiają kolejnych 20 airbusów A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszy airbus A321XLR dla Qantas

Biznes i przemysł

Pierwszy airbus A321XLR dla Qantas

Mateusz Kieruzal 30 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij