A350-1000ULR linii Qantas, który ma zrewolucjonizować podróże długodystansowe, jest już w końcowej fazie montażu w fabryce Airbusa w Tuluzie. To ważny krok w realizacji historycznego planu uruchomienia lotów non stop między Australią a Londynem i Nowym Jorkiem znanych pod nazwą Project Sunrise.
Nowa era w lotnictwie długodystansowymQantas i Airbus opublikowali pierwsze zdjęcia
A350-1000ULR (Ultra Long Range), po ukończeniu kluczowych etapów produkcji. Zmontowano już wszystkie główne elementy konstrukcji — przednią, środkową i tylną część kadłuba, a także skrzydła, statecznik i podwozie.
W najbliższych dniach samolot zostanie przeniesiony do nowego hangaru, gdzie zostaną zamontowane silniki oraz przyrządy testowe. To przygotowanie do serii intensywnych testów w locie, które rozpoczną się na początku 2026 r.
Najdłuższe komercyjne loty na świecieNowe A350-1000ULR umożliwią uruchomienie najdłuższych rejsów pasażerskich na świecie, łączących w sposób bezpośredni wschodnie wybrzeże Australii z Londynem i Nowym Jorkiem. Loty będą trwały nawet do 22 godzin bez międzylądowania.
Taki zasięg możliwy jest dzięki dodatkowemu zbiornikowi paliwa o pojemności 20 tys. litrów, umieszczonemu w centralnej części kadłuba, oraz szeregowi ulepszonych systemów pokładowych. Cały projekt został opracowany z myślą o komforcie i dobrym samopoczuciu pasażerów podczas wyjątkowo długich podróży.
Bezpośrednie połączenia pozwolą skrócić czas podróży nawet o cztery godziny w porównaniu z obecnymi trasami z międzylądowaniem.
Dziedzictwo „Double Sunrise”Nazwa Project Sunrise nawiązuje do historycznych lotów Qantas z czasów II wojny światowej, znanych jako „Double Sunrise”, podczas których samoloty pozostawały w powietrzu tak długo, że załogi obserwowały wschód słońca dwa razy w trakcie jednego rejsu.
Nowy poziom komfortu pasażerówPrezes i dyrektor generalna grupy Qantas, Vanessa Hudson, podkreśliła, że postępy w projekcie przybliżają linię do realizacji wizji przełomowych podróży międzykontynentalnych. - Ze względu na położenie geograficzne Australii, Qantas od zawsze przełamywał bariery w lotnictwie. Project Sunrise nie tylko pokona tyranię odległości, ale też całkowicie zmieni sposób, w jaki nasi pasażerowie podróżują po świecie. Loty te skrócą czas podróży nawet o cztery godziny i zmienią doświadczenie długodystansowych rejsów, dzięki rozwiązaniom naukowym minimalizującym jet lag i poprawiającym samopoczucie – powiedziała Hudson.
Kabiny samolotów zostały zaprojektowane od podstaw we współpracy z australijskim projektantem Davidem Caonem oraz zespołem naukowców z Charles Perkins Centre przy Uniwersytecie w Sydney. Wśród ekspertów znaleźli się także specjaliści od snu, którzy opracowali systemy oświetlenia i harmonogramy posiłków mające ograniczyć skutki zmiany stref czasowych.
Pasażerowie będą mieć do dyspozycji również dedykowaną „Strefę Dobrego Samopoczucia” przeznaczoną do ćwiczeń, rozciągania i nawilżania organizmu. Przestrzenie te będą wyposażone w ekrany z zalecanymi ćwiczeniami, które pomogą zwiększyć przepływ krwi i poprawić ogólne samopoczucie pasażerów, a także samoobsługowy bar z przekąskami. Nowe A350 poprawią również ogólną jakość powietrza dzięki filtrom HEPA wyłapującym 99,9 proc. cząsteczek i odświeżającym powietrze pobierane przez pasażerów co 2-3 minuty. Samolot będzie mieć całkowitą liczbę miejsc wynoszącą 238 foteli, najniższą w porównaniu z jakimkolwiek innym A350-1000, który jest obecnie w aktywnie służbie.
Start lotów w 2027 rokuPierwszy z 12 zamówionych samolotów A350-1000ULR ma zostać dostarczony w pod koniec 2026 r., a pierwsze komercyjne loty w ramach projektu Sunrise zaplanowano na pierwszą połowę 2027 r.